Omarmen van de Wijsheid van de Tantras – deel 3, voorbij de Logica
Hoe train je je geest in flexibiliteit, zodat je de open mindset ontwikkelt? En hoe ga je voorbij de logica van de mind? Voorbij de logica opent zich de deur naar de ongekende wijsheid van de tantrische geschriften.
De 5 stappen voor het omarmen van de wijsheid van de Tantras
Zoals beschreven in mijn vorige 2 blogs, beschrijft Christopher Wallis 5 stappen om een begin te maken met het belichamen van de wijsheid van de tantras:
- het loslaten van een vast idee van de realiteit (zie vorige blog; lees dat eerst even als je die nog niet gelezen hebt).
- loslaten van gehechtheid en afkeer: toegewijd zijn aan de waarheid
- loslaten van de mind-logica
- beginnen met het ervaren van het Goddelijke/ de Essentie
- beoefenen van de morele waarden/ zuivering van de geest
stap 3: loslaten van de mind-logica
Het loslaten van de mind-logica, oftewel voorbij de logica gaan vergt heel veel. Zoals eerder genoemd kreeg het rationele denken rond 500 voor Christus de overhand. Sindsdien is het de ‘gouden standaard’ – een soort filter of zienswijze waardoor we onze werkelijkheid ervaren.
Wat is de logica van de mind?
Het is een dualistische zienswijze. Dat wil zeggen dat we alle dingen separaat waarnemen: als aparte dingen, los en op zichzelf staand. Deze zienswijze leidt o.a. tot hebzucht; iets beter voor jezelf willen regelen dan voor anderen. Vooral anderen verder weg, waarmee je weinig of helemaal geen verbinding mee ervaart.
Zouden we alles als één verbonden werkelijkheid beschouwen, dan zou geen mens het in zijn hoofd halen om anderen te laten verhongeren of te laten sterven van de kou, want leed van anderen is dan dus niet los van ons. De rationale mind kan deze zaken heel goed buiten zijn aandacht houden.
In het Boeddhisme wordt gezegd: ‘het leven is lijden’, waarmee bedoeld wordt het onbewust leven, het leven in de mind-logica.
De logica van de mind is een goede dienaar, en dat geldt voor wie een getrainde mind heeft. Het is echter een slechte meester, wat geldt voor iedereen die geen getrainde mind heeft. In de Bhagavad Gita is geschreven: “For the one who has conquered the mind, the mind is the best of friends. But for the one who has failed to do so, the mind will remain the greatest enemy”. De ongetrainde mind is de veroorzaker van lijden: eenzaamheid, wij-zij, winnen ten koste van, verliezen, trots, boosheid, gelijk (willen) hebben; afgescheidenheid in plaats van verbondenheid.
Waarom valt het loslaten niet mee?
Zoals in het blog over de eerste stap uitgelegd; het rationele denken, de mind-logica, is als een verslaving. Barry Long noemt denken (van een niet-getrainde mind) een psychische ziekte, vergelijkbaar met Georg Feuerstein die het een verslaving noemt. Ook Eckhart Tolle noemt het denken, de mind-logica, een verslaving.
Volgens Echkart Tolle zijn gedachten zo verslavend omdat we ons ermee identificeren. We denken dat we ons denken zijn, omdat dat is waarmee we waarnemen. Daardoor denken we (foutief) dat we niet meer zouden bestaan als we zouden stoppen met denken. Maar René Descartes had er niet verder naast kunnen zitten met zijn filosofische stelling Cogito ergo sum (‘Ik denk, dus ik ben’).
Deze stelling werd wel een belangrijk element van de westerse filosofie. En dus vergt het een grote toewijding, moed en doorzettingsvermogen om daaruit te komen.
Hoe gaan we voorbij de logica?
Alle vormen van meditatie bieden een ingang om voorbij de logica van de mind dingen te ervaren. Eenheid waar te nemen, een ervaring buiten de tijd…. En dat is heerlijk, om zo vrij waar te kunnen nemen, en (even) niet gedicteerd te worden door gedachten.
Er is een geweldige uitleg van Barry Long over hoe te stoppen met denken, echt even ervoor gaan zitten, het is een soort cursus van een klein uurtje, die je steeds weer opnieuw kunt beluisteren en waar je elke keer weer iets meer/ iets anders van oppakt. Werkelijk diepgaand wanneer je je aandacht blijft focussen.
Iets indirecter werken alle meditaties waardoor je tijdelijk zonder gedachten kunt zijn, bijvoorbeeld een loop-meditatie, een mantrazang-meditatie, focussen op een kaars voor je, of focussen op je ademhaling. Of luister naar de audio-opname van de Sankalpa medititie.
Welke meditatie vind jij het fijnst werken om de wereld te ervaren zonder gedachten? Of wellicht kreeg je een inzicht door de uitleg van Barry Long? Schrijf het even hieronder in het commentaarvakje.
Meer verdiepen?
Regelmatig geef ik een online informatie-bijeenkomst voor de Hatha yoga opleiding, gebaseerd op de rijke nondualistische tantrische filosofie. Laat even weten als je meer wilt weten over deze opleiding.
En graag lees ik jouw favoriete meditatie voor het stoppen van gedachten hieronder, of wat voor jou het meest inspirerend was van de uitleg van Barry Long; vul het meteen even in.
meer blogs over yoga filosofie
Het is fascinerend hoe onze gedachten ons identiteitsgevoel en ons wereldbeeld kunnen beïnvloeden, en hoe meditatie ons kan helpen om voorbij deze beperkende denkpatronen te gaan. Persoonlijk vind ik meditatie een krachtig middel om de wereld te ervaren zonder gedachten. Vooral mindfulness meditatie, waarbij ik mijn aandacht richt op mijn ademhaling en de sensaties in mijn lichaam, helpt me om in het hier en nu te zijn en de verbondenheid met alles om me heen te voelen. De mini-cursus van Barry Long staat nog op mijn actielijst, daar wil ik echt even de tijd voor nemen en dat is me nog niet gelukt 🙂
Voor mij werkt een wandel meditatie het best. Wanneer ik een wandel meditatie doe, kom ik er vaak pas naderhand achter dat ik het volledige uur aan helemaal niks heb gedacht. Dat ik werkelijk even geen gedachten heb gehad. Telkens weer vind ik dat zo’n fijn gevoel. Het is voor mij de beste manier om op te laden en tot mezelf te komen.
De luistermeditatie van Barry vond ik fijn om te doen. Grappig ook omdat hij steeds bewoordde wat mijn gedachten op dat moment waren. Op een gegeven moment merkte ik dat ik gewoon steeds zijn woorden in mijn hoofd herhaalde als zijnde een echo. Voor mij een manier om gewoon te luisteren en niet verder te denken. Maar stop je dan wel echt met denken? Om dichter bij mijn gevoelens te komen,is het voor mij een minder goede meditatie. Dan luister ik liever niet naar een stem die tegen mij praat.
Ik kan verder niet anders dan het met hem eens zijn: je eigen gedachten maken je gek.